*

Terhi Koulumiehen blogi

Suomen posti ja nettiostosten perillekuljetus

Olen innostunut nettiostoksista. En koskaan aikaisemmin harrastanut niitä ollenkaan, mutta nyt alkusyksystä lähtien pääsin siinä vauhtiin. Sieltä saa kaiken halvemmalla! Siellä on aina ale! Valikoimaa on myös paljon enemmän kuin Suomessa. Ainoa ongelma tuntuu olevan ostosten saaminen kotiin asti. Tiesittekö, että postilla ei ole kuulemma minkäänlaista vastuuta siitä, jos tilattu tavara katoaa matkan varrella?

 

Ostin tässä syksyllä kasan kirjoja jenkkien Amazonista. Jostain syystä iso ja tunnettu firma ei käyttänyt lähetyksessään tracking koodia, jolla paketin kulkemista postin sokkeloissa olisi voinut seurata. Se tuli kuitenkin hyvin perille Suomeen ja joutui tietysti tulliin EU:n ulkopuolisena tavarana, jonka arvo ylitti tietyn rahasumman. Maksoin tullin ja arvonlisäveron erittäin kätevästi toimivassa tullin nettopalvelussa. Sain myös saman tien tullauspäätöksen, jossa kerrottiin, että lähiposti voi nyt iloisesti ja vapaasti toimittaa paketin minulle. Kaikki hyvin siihen asti.

 

Paketti hukkui pieneen lähipostiin noin kuukaudeksi. Lähetyksen saapumisesta ei tullut sieltä ilmoitusta. Kun kävin sitä kyselemässä tullilappusen kanssa, virkailijat sanoivat, etteivät voi mitenkään etsiä sitä ilman saapumisilmoitusta. Tein reklamaation postin asiakaspalveluun. Sieltä vastattiin, että Suomen posti ei ole missään vastuussa tavaran katoamisesta, jos kyseessä on nettikauppaostos. Oletteko tienneet sitä? Kuulemma vaikka postilähetys katoaisi tullauksen ja lähipostin välillä, tai lähipostin ja kuluttajan kodin välillä, postilla ei ole mitään vastuuta asiasta. Kuulemma vastuu lähetyksen perille menosta on aina ja ainoastaan myyjällä, vaikka paketti putoaisi postimiehen laukusta jakelukeikalla.

 

Kuulostaa vähän kummalliselta. Postihan on sitten periaatteessa aivan täydellinen työpaikka, josta virkailija voi poimia taskuunsa mitä sattuu halajamaan ilman, että joutuu koskaan vastuuseen asiasta. Kunhan tietysti pitää huolen siitä, ettei kukaan satu oman käden oikeutta näkemään. Ei kai asia voi niin olla? Jos se tosiaan pitää paikkaansa, meidän pitäisi selvästi saada Suomeen enemmän kilpailua valtiolliselle postilaitokselle. Nettiostokset ovat nykyään arkipäivää monelle ja lainsäädätöntö pitää uudistaa huomioimaan se.

 

Tuo oma asiani ratkesi lopulta onnellisesti, kun menin lähipostiin kertomaan virallisesta reklamaatiosta. Tällä kertaa virkailija suostui etsimään pakettia. Hän otti kaksi askelta kohti lähintä hyllyä, ojensi kätensä ja kysyi "onko se tämä?" Olihan se.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä

"Jostain syystä iso ja tunnettu firma ei käyttänyt lähetyksessään tracking koodia, jolla paketin kulkemista postin sokkeloissa olisi voinut seurata."

Viisaammat voi korjata jos olen väärässä, mutta tossa reilu kuukausi sitten kun tilasin amazonista muutaman kirjan niin mulle ainakin tarjottiin hieman kalliimmalla (ja nopeammalla) toimituksella seurantamahdollisuutta myös. En tosin ottanut lähinnä siksi että suomen postilla tuntuu olevan ihan täyttä arpapeliä että kelpaako sinne joku muu kuin JJFI-alkuinen seurantakoodi.

Oon yleensä todella huono valittamaan minkään puljun toiminnasta, mutta keväällä alkoi kyllä mullakin vähän kiristää pantaa kun paikallinen posti panttasi Italiasta tilattua moottoripyörän äänenvaimenninta pari viikkoa. Kuriirifirma toimitti paketin parissa päivässä Italiasta Suomeen jonka jälkeen keltainen kuljetus otti paketin kontolleen. Muutama päivä suomeen saapumisen jälkeen aloin tuloksettä kysellä postista että mihin paketti on jäänyt. Postista sanottiin että ei tiedetä ja ei ole aikaa etsiä pakettia "väärällä seurantakoodilla". Soittelin sitten epätoivoisena kaikki mahdolliset kuriirifirmat ympäri pirkanmaata läpi eikä pakettia löytynyt mistään.

Vajaan kahden viikon odottelun jälkeen postista pamahtikin yhtäkkiä lappu että pakettia on yritetty toimittaa kaks viikkoa sitten mutta ketään ei ollut kotona. Olin työttömänä ja aivan 100% varmasti kotona silloin kun pakettia oli väitetysti yritetty toimittaa mutta ovikello / ovipuhelin ei missään vaiheessa soinut. Puhelimeenkaan ei postimies ollut soittanut vaikka paketin päällä oli kissankokoisilla kirjaimilla vastaanottajan puhelinnumero.

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Tuo on aivan arkipäivää ainakin täällä Helsingissä että paketteja joista kotiinkuljetus on maksettu ei edes yritetä toimittaa. Täällä tosin alaovi on lukossa (ja isolla merkitty soittopyyntö paketissa) eivätkä viitsi soittaa, ja joskus ovat myös jättäneet kokonaan edes yrittämättä. Ongelma lienee postin ohjeistuksissa, sillä aspasta vastattiin että "soittopalvelu" ei kuulu heillä palveluun. Siinä sitten ihmetellään miksi ihmiset välttelevät postia kun kuriiripalelut A) toimittavat tavarat ovelle asti joustavasti B) paljon nopeammin ja C) luotettavammin.

Viimeksi, ensimmäistä kertaa (20+ lähetystä jätetty putkeen toimittamatta) Itellan mies jopa tosin soitti. Joten toivoa sopii että Posti-nimi tarkoittaa muutakin kuin nimenmuutosta.

Koulumiehen lääkkeenä esitettyyn kilpailuttamiseen vastaan että tehokkain ratkaisu olisi perua koko Postin yhtiöittäminen ja palauttaa se Suomen valtion liikelaitokseksi. Vanha Posti toimi hyvin, yhtiöittäminen nosti hinnat ja romahdutti palvelutason.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ottaen huomioon sen, että Itellan eli tulevan Postin ketju on katkeamaton, niin yllättävän paljon Posti tavaraa hukkaa vuositasolla.

Hävikistä osa johtuu automaattisen lajittelun aiheuttamasta postin tuhoutumisesta, mutta harmillisen suuri osa myös puhtaasti rikollisesta toiminnasta.

Lähetyksiä siirretään postilaukuista tai lajittelulinjoilta postityöntekijän omaan kaappiin.

Muistan tapauksen viime vuosituhannelta, jolloin Ilmalan lajittelukeskuksesta löytyi Postin kuljetettavaksi jätetty, mutta kuljetusketjun "hukkaama" puoliautomaattinen sotilaskivääriä ulkoisesti muistuttava kivääri paikasta, jonne postia ei asiaa selvittäneen Postin turvallisuusyksikön mukaan "missään olosuhteissa pitäisi päätyä."

Asiaa ei tuon tarkemmin asiakkaalle tuolloin valotettu.

Toimituksen poiminnat